W okresie zimowym zmorą wielu z nas jest poranne odśnieżanie podjazdu do garażu. Zmrożona warstwa śniegu potrafi zabierać nam co rano kilka cennych minut, a przy okazji zmusić nas do intensywnego wysiłku.
Podgrzewany podjazd pozwala uniknąć takich sytuacji, gwarantując nam powierzchnię pozbawionej zwałów zalegającego śniegu. Wobec tego czy każdy może pozwolić sobie na ogrzewanie pod kostkę na podjeździe lub chodniku do domu? Pod jakie nawierzchnie możemy instalować system grzewczy? Przyjrzyjmy się bliżej systemom ogrzewania podjazdów.
Ogrzewanie przeciwoblodzeniowe - kiedy zamontować? Etap planowania
- instalację ogrzewania podjazdu najlepiej uwzględnić już na etapie budowy domu. W przeciwnym razie czeka nas demontaż istniejącej nawierzchni co wiąże się z dodatkowym nakładem pracy,
- należy również uwzględnić zamierzony pobór mocy, gdyż może być konieczne zwiększenie przydziału mocy w zakładzie energetycznym,
- moc grzewcza przewodów nie powinna być mniejsza niż 300 W/m2.
Jakie kable grzewcze wybrać?
Ze względu na charakterystykę działania mamy do wyboru kable grzewcze stałooporowe oraz samoregulujące.
- kable stałooporowe grzeją przez cały czas ze stałą, określoną mocą,
- kable samoregulacyjne dostosowują temperaturę grzania do aktualnej temperatury otoczenia - im niższa temperatura na dworze, tym przewód grzeje z większą mocą.
Sterowanie przewodami grzejnymi odbywa się przy pomocy specjalnych regulatorów znacznie ułatwiających komfortowe korzystanie z instalacji przeciwoblodzeniowej.
Jak układać kable grzewcze?
Kable można układać zarówno:
- na całej powierzchni podjazdu,
- lub na pasach jezdnych, czyli miejscach, w których koła samochodu mają kontakt z podłożem.
Na rynku znajdziemy zarówno kable (przewody) grzewcze, jak i gotowe do ułożenia maty grzewcze.
- Kable grzewcze lepiej sprawdzą się w przypadku dłuższych, nachylonych lub często użytkowanych odcinków.
- W przypadku układania ogrzewania na całej powierzchni, należy ją podzielić na mniejsze poprzez wykonanie szczelin dylatacyjnych.
- Wówczas kabel układamy w poszczególnych polach powstałych w wyniku dylatacji. Przewodu nie powinien przechodzić przez szczelinę dylatacyjną.
- Maty sprawdzą się w krótszych podjazdach na pasach jezdnych ze względu na swoją szerokość 0,5 m
- Kabel ułożony prostopadle nie zapewni równomiernego rozkładu przewodów - a tym samym równomiernego ogrzewania powierzchni.
- Układając kabel grzewczy na łukach chodników czy podjazdów należy pamiętać, aby ten nie przechodził przez szczelinę dylatacyjną.
- Kabel ułożony równolegle zapewni równomierny rozkład przewodów i ogrzewane całej powierzchni chodnika/podjazdu.
- Układając przewód grzewczy należy ułożyć oddzielny przewód po każdej stronie dylatacji.
- Przewody należy układać w możliwie długie odcinki.
Montaż kabli grzewczych
Przed przystąpieniem do instalacji trzeba pamiętać o odpowiednim przygotowaniu podłoża, tzn. wyrównaniu, usunięciu ostrych elementów itp.
Przewody lub matę należy układać na utwardzonym podkładzie pokrytym suchym betonem lub warstwą piasku. W celu zamocowania luźnych przewodów stosuje się siatkę montażową lub specjalne uchwyty.
Kable grzewcze sprawdzą się pod powierzchniami różnego typu - zarówno kostką brukową, jak i nawierzchnią asfaltową. Montaż powinien być przeprowadzony z uwzględnieniem kilku ważnych reguł:
- w podjazdach z kostką należy układać instalację w posypce piaskowej przy zastosowaniu kostki o grubości maksymalnie do 8 cm,
- w podjazdach betonowych kable instaluje się bezpośrednio na utwardzonym podkładzie, po czym pokrywa się je warstwą betonu o grubości 5-7 cm. Pierwsze uruchomienie kabli grzewczych powinno nastąpić dopiero po całkowitym związaniu warstwy betonu, czyli po min. 30 dniach,
- w podjazdach z nawierzchnią asfaltową, kable powinny zostać wtopione w betonowy podkład o grubości ok. 4-5 cm.
Ogrzewanie przeciwoblodzeniowe - korzyści
- Brak konieczności ciągłego odśnieżania podjazdu w trakcie opadów śniegu co oszczędza nasz czas.
- Możliwość automatycznego sterowania ogrzewaniem podjazdu - nie naraża nas na zwiększone zużycie energii elektrycznej, w trakcie dodatniej temperatury koszty użytkowania systemu są zerowe.
- Brak ryzyka odbarwień powierzchni poprzez oddziaływanie soli lub uszkodzeń mechanicznych w przypadku niewłaściwego, fizycznego odśnieżania podjazdu.
- Wygodne rozwiązanie dla osób z niepełnosprawnościami.